Valve veröffentlicht SteamVR 2.0

Valve ist schon eine ganze Weile im VR-Bereich unterwegs und hat spätestens mit Half-Life Alyx auch einen potenten Titel herausgebracht. Ein eigenes Headset hat man mit dem Valve Index außerdem. Eben jenes ist nun schon vier Jahre alt und Valve wird längst ein Nachfolger nachgesagt. Bisher jedoch ohne konkrete Hinweise.

Jetzt hat Valve SteamVR in seiner zweiten Version veröffentlicht und beendet damit den bisherigen Beta-Test. Jetzt sind die meisten aktuellen Features von Steam und dem Steam Deck auch Teil von SteamVR. Ihr findet obendrein eine aktualisierte Tastatur vor, mit neuen Sprachen, Emojis, Themes und mehr. Man hat ebenfalls Steam Chat und Voice Chat integriert und den Store verbessert. Der Zugriff auf die Benachrichtigungen wurde ebenfalls erleichtert.

Ich habe euch die Release Notes hier eingebettet. Mehr Details findet ihr direkt im Blog-Post bei Valve.

Release Notes - SteamVR 2.0.8
General

 

  • Fixed crash on exit for some Unity titles.
  • Increased the system layer resolution limit. This was previously 1.5x the recommended render target scale, but is now applied to width and height independently.
  • Fix a case where controller configuration would not be localized in the user’s preferred language (as configured in Steam).
  • Added a prompt to install the Bigscreen Beyond Driver when the headset is detected.
  • Improved double click reliability in desktop view.
  • Added a button to toggle multitasking view for desktop overlays (Windows 10 and 11 only).
  • Fixed scaling issues with floating dashboard overlays.
  • Fix for SetSkyboxOverride always showing only the last texture.
  • Fix issues caused by running vrstartup from a different SteamVR install when SteamVR is already running.
  • Laser pointer smoothing, click, and double-click refinements.
  • Added support for dual-laser typing on the new keyboard.
  • Fixed a bug where dismissing the keyboard would dismiss it forever in controller binding UI.
  • Fixed cases where binding callouts would stay up even when they should be dismissed.
  • Desktop windows now show their actual icon in addition to their name.

 

Dashboard

 

  • Refreshed styling of the VR Settings and Now Playing overlays when using the new 2.0 UI (connected to a Steam Beta client).
  • Sound effects are more consistent across SteamVR UI elements.
  • Adjusted more UI colors for consistency.

 

Index Controller Firmware

 

  • Fixed a bug where haptics could stop responding after playing certain repeated haptics events.
  • Restored grip input functionality for EV3 developer controllers that was broken in the previous update.
  • Only EV3 and older developer hardware will be flagged for this update.

 

Meta

 

  • Hide the SteamVR IPD slider since Meta already shows one.
  • Meta controller dashboard default bindings: B and Y navigate ‚Back‘ through Steam UI, and right clicking in desktop view has been moved to thumbstick click.

 

Linux

 

  • Transition to the Steam Linux Runtime 3.0 (sniper) for improved compatibility.
  • Fix runtime configuration to launch in Steam Linux Runtime 3.0 (sniper), addressing startup issues on some systems.
  • Fix vrcompositor to launch under legacy scout runtime, addressing startup issues on some systems.
  • Fix SteamVR Home to launch under legacy scout runtime.

 

Drivers

 

  • For drivers which provide a manifest but don’t specify „resourceOnly“, default to true if there is no bin directory.
  • Add a manifest entry „showEnableInSettings“ which can be set to force a driver to appear in the „addons“ settings even if default rules would hide it.
  • When a specific driver is forced with the „forcedDriver“ setting or the VR_FORCE_TEST_DRIVER, load it even if it is disabled.
  • When a specific driver is forced with the „forcedDriver“ setting or the VR_FORCE_TEST_DRIVER, only allow an HMD to activate from that driver (even if other drivers are loaded due to „activateMultipleDrivers“ and they activate an HMD first). The forced driver always had the first opportunity to activate an HMD before, but now we will wait for it to hotplug an HMD rather than letting another available HMD win.
  • The „LastKnown“ section in settings (which updates with the manufacturer and model of the last used HMD) now also keeps track of the „ActualHMDDriver“ (e.g. „lighthouse“) that provided the HMD.

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Hauptberuflich im SAP-Geschäft tätig und treibt gerne Menschen an. Behauptet von sich den Spagat zwischen Familie, Arbeit und dem Interesse für Gadgets und Co. zu meistern. Hat ein Faible für Technik im Allgemeinen. Auch zu finden bei Twitter, Instagram, XING und Linkedin, oder via Mail

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6 Kommentare

  1. Uh die letzte Version dann schon. Valve kann ja nicht bis 3 zählen 😀

  2. finde in den Steam-Einstellunge die Option fuer Beta-Updates nicht mehr. Kann mir evlt. jemand helfen?

  3. bekomme kein Final von Steam VR 2.0 Final angeboten. Wenn ich es starte steht da immer noch V2.08beta

  4. Zur not einfach deinstallieren und über Steam wieder neu installieren.

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